lostinafrica.blogg.se

Borde det vara såhär?

Publicerad 2014-11-17 21:03:53 i Allmänt,

Idag var det samma som vanligt på praktiken, jag lekte med barnen, gjorde inte mycket vettiga saker men jag älskar att ungås med dessa underbara ungar!  

förklaring på rubriken kommer dock göra många upprörda, och jag kan säga att det var det minsta jag blev också..

Det var en pojke som har cerebral pares (CP) som hade sina ben gipsade. Idag skulle de ta bort gipset och jag fick vara med. Pojken var LIVRÄDD och jätteledsen redan innan för att det antagligen tyckte han inte om situationen. I alla fall... Sköterskorna tar fram sågarna och tängerna som man använder för att få upp gipset (vem som helst hade tyckt att det var obehagligt). En sköterska börjar såga i gipset utan någon som helst kontroll över det hela, hon sågade liksom på måfå verkade det som. Pojken gallskriker av rädsla och hans hjärta går i tusen, han ligger och skakar för att han är så rädd. Sköterskan blir irriterad och viftar sågen mot honom och skriker åt honom (en sån rund såg som går på el). Hon ryter åt honom att vara tyst. Alla sköterskor och ÄVEN mamman skrattar åt pojken och fortsätter på samma sätt under hela tiden. Jag står där och mår fysiskt illa då till och med jag tyckte att det såg obehagligt ut med sågarna och tängerna, tänk då den stackars lilla grabben på 5 bast? Jag försökte att trösta honom så gott jag kunde i detta väsen av sågar och panikgråt. Han svettades och skrek och låg där helt hjälplös medan två sköterskor och hans egen mor skriker ock viftar med sågar, sedan skrattar åt honom för att de inte förstår varför han är så rädd. 

Jag ville därifrån.. 

Inte nog med det, när de tar tillbaka pojken till avdelningen SPÄNNER de fast honom också i sängen för att han skakar och gör motstånd! 

Idag var det alltså 3 pojkar som var fastspända i deras sängar för att de vart "busiga"?! 

Utöver detta har min dag varit bra, men jag kommer att bära med mig synen av en vettskrämd liten pojke i en hjälplös och hemsk situation. 

Ännu en dag i Sydafrika som förvånat mig och fått mig att tvivla på mänskligheten.

// Malin 

Kommentarer

Postat av: MammaMia

Publicerad 2014-11-17 22:21:13

Det låter fruktansvärt, speciellt för den lille pojken. Och för dig som behöver se allt detta. Var stark mitt hjärta!❤️

Svar: Det var inte lätt att se honom i den paniken.. Det gjorde ont i hela mig!Hoppas inte att det blir så igen. Ingen fara med mig, jag tycker bara så synd om alla barnen.. <3
lostinafrica.blogg.se

Postat av: Kerstin

Publicerad 2014-11-21 21:07:41

Oj oj oj...Ja, vilka kontraster...! Vilken tur för barnen att du finns där för dem, Malin!!

Postat av: Anneli Englund

Publicerad 2014-11-24 09:27:51

Jisses en sån resa Ni gör!!!!!! fantastiska upplevelser, och det där med Borås djurpark kommer nog kännas lite underligt efter denna tiden i Afrika =)
Det är väldigt intressant att läsa eran blogg, man både skrattar och gråter av det ni skriver. Ni är fantastiska som gör detta och dessa erfarenheter ni får med er är ju helt makalösa!!! Det blir tuffa CV efter denna tiden =) När det gäller alla barnen så är det nog bara snällhet, tröst och förståelse ni kan ge dom......fy så hemskt att hamna på ett afrikanskt sjukhus!!! Tur för barnen att ni finns där denna tiden i alla fall. ha det så bra
Hälsningar Anneli

Svar: Det är en helt fantastisk resa vi har varit med om! Vi alla är så nöjda med allting vi har fått uppleva och även om vissa situationer är obehagliga och rent av fel så får man ju en erfarenhet utan dess like! Jag kommer att ha så mycket med mig hem och jag vill att alla ska få uppleva en sådan här resa! Tack så mycket för att du läser bloggen, det betyder mycket att folk är intresserade :) Kram Malin
lostinafrica.blogg.se

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela