lostinafrica.blogg.se

Första dagen på praktiken

Publicerad 2014-11-03 16:01:16 i Allmänt,

Hejsan! 
Idag var våran första dag på praktikplatserna och jag tror att vi alla är rätt slutkörda! Det är väldigt mycket att ta in första dagarna och man blir ofta så himla trött. Trots det så är det ju samtidigt väldigt roligt att träffa nya människor och få komma till ett ställe där man aldrig har varit innan!
Jag praktiserar på ett barnsjukhus för handikappade barn. Det finns en avdelning med ungefär 40 sängar för pojkar, och en annan med ungefär 40 sängar för flickor. Idag har jag bara varit på pojkarnas avdelning och jag har pratat och lekt med dem. De är vad jag har förstått det som i åldrarna 3 - 10 ungefär. Jag kan tveksamt säga att jag idag har mött några utav de gulligaste barnen någonsin! De är så oblyga men ändå så  försiktiga på något sätt. Tar en i handen och skrattar och riktigt skiner med ögonen! 

Sjukhus i Sverige och sjukhus i Afrika är lika varandra på ett sätt, men på ett annat sätt väldigt olika. Vad jag har förstått det som har de ungefär samma rutiner som vi med tvättning, mat osv. Man gör det på ungefär samma sätt bara det att vi i Sverige är mer måna om hygienen och smittrisken. Sköterskerna hade förkläde på sig men dock inga handskar när de tvättade barnen och så. 
Det är också mycket strängare här i Afrika och det verkar vara mer okej för  t.ex. en sköterska att höja rösten mot barnen och i stort sätt skälla på dem när deras anhöriga sitter bredvid, medan vi i Sverige alltid är så försiktiga och begränsade i vårt uttryck. Detta är nog på både gott och ont antar jag. 

Barnen som ligger på sjukhuset har t.ex. snedväxta ben eller amputerade ben osv. Många barn hade gipsade ben och kunde inte gå, vissa hade stora ställningar i benen. Trots barnens omständigheter så är de väldigt positiva och motiverade! Det var mycket liv och rörelse på avdelningen trots alla gipsade ben och fötter. 

I det stora hela så har min första dag på praktiken varit bra och jag ser fram emot fem veckor där! :)
// Malin

Kommentarer

Postat av: Kerstin

Publicerad 2014-11-03 16:46:58

Vilken upplevelserik dag du har haft och jag förstår att du kan se både skillnader och likheter mellan svensk och sydafrikansk vård. Håller tummarna för en bra andra arbetsdag för dig/er! Ses snart!

Svar: Haha ja det blev ett himla liv när strömmen kom på igen! Maten blev jättegod men väldigt stark, eloge till Johannes :D
lostinafrica.blogg.se

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela